RENDEZVÉNYSZERVEZÉS A RENDEZVÉNYSZERVEZŐ SZEMÉVEL
Csobota-Kiss Árpád vendéglátóipari szakember és szállodai tanácsadó. Több évtizedes tapasztalattal rendelkezik a nemzetközi és hazai vendéglátás, rendezvényszervezés, valamint szállodafejlesztés terén. Számos szálloda menedzsmentjében vett részt, és marketing, illetve értékesítési területen is aktív. Kiemelten foglalkozik szolgáltatásfejlesztéssel és minőségjavítással a vendéglátóiparban. Viszont jó pár évig aktív judósként küzdött a tatamin. Milyen út vezetett a tatamiról a rendezvényszervezéshez? Erről kérdeztük Árpit.
Ifjúkorodban judoztál. Miért, hogyan lett belőled judos?

9 éves koromban kezdtem el cselgáncsozni, unokatestvérem a Spartacusban sikeres judos volt, ő mutatott sok képet és érmét a versenyeiről.
Voltam kint olyan versenyeken, ahol ő sikeresen szerepelt és innen volt az inspirációm, hogy elkezdjem ezt a gyönyörű sportot.
Aztán jött egy sérülés… Abbahagytad. Éles váltás volt, hogy élted meg?
15 éves koromban lett egy sportsérülésem, gerinc csigolyaív szakadásom lett. Két lehetőségem volt, vagy a műtét, vagy abbahagyom a sportot.
Mivel nem voltam akkora tehetség, hogy kockáztassak egy – az akkori időben még nagyon rizikós – műtéttel, ezért inkább befejeztem a sportot.
Óriási lelki törés volt az életemben, mert a judo nekem hatalmas szerelem volt. Az eredeti célom az volt, hogy világversenyeket nyerjek.
Tanultál, illetve egy jó ideig német nyelvterületen dolgoztál.
A Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolán végeztem és diplomáztam 1988-ban, majd katona voltam és utána rögtön kimentem Bécsbe dolgozni, egy öt csillagos szállodába. Ausztriában három munkahelyem volt, mindegyik hotel, mindegyik vendéglátás. 14 évig éltem kint.
Miért a vendéglátást, a szállodákat választottad?
Illemtudó gyermeknek neveltek és a családunk egyik kedves ismerőse ezt látván azt javasolta nekem, hogy ezzel a mentalitással a legjobb lenne,
ha szállodai szakember lennék. Nagyon tetszett ez a csillogó világ, az, hogy a vendégeknek élményeket szolgáltatunk és elhatároztam, hogy szállodaigazgató leszek.
Aztán hazajöttél. Több szállodának voltál az igazgatója, és tudom, hogy több csőd szélén álló szállodát virágoztattál fel. Hogyan csináltad?
2004-ben jöttem haza és azóta több 10 olyan szálloda és szálláshely volt, akik arra kértek fel, hogy javítsam meg szolgáltatásukat
és / vagy növeljem a forgalmukat és / vagy fejlesszem a szervezettségüket és / vagy tanítsam meg őket a hatékonyabb működésre.
Hogyan csinálom? A szlogenemnek megfelelően, ami így szól: „Teremteni imádok, a nem létezőből létezőt, a nem jól működőből jól működőt”.
Ez pedig a gyakorlatban így működik: először felmérem azt, hogy mivel rendelkeznek és mivel nem. Megnézem a szervezeti felépítésüket,
a tudásuk szintjét, a vendégkörüket, a külső és belső kommunikációjukat, a teljes szervezet minden fontos paraméterét.
A nem jól működő dolgokat javítom, a jól működő dolgokat pedig erősítem. Így nagyon egyszerűnek tűnik, de apró lépésekkel lehet csak kicsi,
majd közepes és utána nagy fejlődéseket elérni egy-egy szálláshely esetében. Kőkemény munka.
Mellette sikeresen üzemeltetted, üzemelteted saját vállalkozásod. Mivel foglalkoztok?
Három dologgal foglalkozom (foglalkozunk):
1. szállodákat menedzselünk és / vagy futtatunk fel és / vagy vezetünk be a piacra.
2. Konferenciákat és rendezvényeket szervezünk.
3. Fenti két dolgot pedig tanítom is egyetemeken és magánszervezésben.
A rendezvényszervezés hogy jött a képbe?
Mivel egész életemben szállodákban dolgoztam, ezért már a kezdetekkor kapcsolatba kerültem a rendezvényszervezéssel, mint szakmai témával és munkával.
Amikor a hotelekben tevékenykedtem, akkor ezen hozzánk jövő rendezvényeket szerveztem és bonyolítottam le, ekkor az úgynevezett „fogadói oldalon voltam”.
Idővel pedig felkéréseket kaptam olyan cégektől, akik a saját rendezvényeiket szerették volna velem megszerveztetni (mert ők nem értettek hozzá).
Innentől az adott céget – annak a vendégeit és az ő rendezvényüket – vittem a rendezvényhelyszínekre, így átkerültem az úgynevezett „küldői oldalra”.
Saját képzést is vezetsz, a felsőoktatásban is oktatsz. Mondanál erről néhány szót?
A tevékeny, sokat tanuló, sok munkát vállaló ember életében (munka létében) három fázis szokott lenni: az első fázisban dolgozik és közben tanulja a szakmát,
a második fázisban a megtanultakat alkalmazva dolgozik, a harmadik fázisban a megtanult és alkalmazott munkamódszereket tanítja.
13 éve oktatok rendezvényszervezést, először saját szervezésben, az utóbbi hat-hét évben pedig oktatási intézményekben, illetve egyetemeken.
A másik dolog, amihez értek (szálloda menedzsment), azt pedig 2024 óta oktatom a miskolci egyetemen.
Az egyesületek, szövetségek rendre szerveznek programokat, táborokat, bankettokat, egyesületi rendezvényeket, versenyeket. Ez nagy kihívás minden amúgy túlterhelt edzőnek, vezetőnek. Miben tudsz segíteni?
Tulajdonképpen szinte mindenben is tudok segíteni egy sportrendezvény megrendezése kapcsán. Helyszínkeresésben, szolgáltatók megtalálásában, ár kalkulálásban, a szervezettség és a gördülékeny rendezvény megszervezésében és lebonyolításában, a szerződésekben, a vendég élmény fokozásában.
Az egyesületek, főleg a kisebbek, nem dúskálnak a pénzben. Ez egy drága szolgáltatás?
A rendezvény szervezésre is érvényes az a mondás, amely sok más iparágra, mégpedig: „az egész olcsótól, a brutálisan drágáig rengeteg rendezvény megrendezési mód lehetséges”.
A Rendezvényszervezés költsége legfőképpen a ráfordított munkaórától függ, de ebben is alkalmanként lehetnek olyan költségkímélő megoldások,
amely a megrendelő részére kedvezőbb árat biztosít.
Ha valaki nem jártas pl a vendéglátásban, egy étterem választásánál mire érdemes figyelnie?
A legfontosabb az, hogy egy vendéglátó egységet (vagy bármely más szolgáltatót) alaposan megvizsgáljunk, informálódjunk lehetőség szerint vele kapcsolatban mindenről.
Milyen a weboldala, milyen a közösségi média megjelenése, milyenek a vendég vélemények, lehetőség szerint menjünk el egy próba étkezésre,
kérdezzünk meg olyan szakembereket, akik már dolgoztak az adott szolgáltatóval, … stb.
Még egy fontos dolog, hogy soha ne egy szolgáltató árajánlatát kérjük be, hanem mindig legalább három-négy szolgáltatóét.
Önálló rovatod lesz a megújuló Kata Magazinban. Mire, milyen témákra számíthatnak az olvasók?
Legfőképpen 4 fő téma lesz a magazinban a rendezvényszervezés témában:
– a rendezvény megtervezése (és annak sok-sok kérdése), céljai,
– a rendezvény előkészítése (és ebben is rengeteg altéma),
– a rendezvény lebonyolítása,
– a rendezvény utókezelése.
Kérdéseket menet közben milyen csatornán lehet feltenni neked?
Bárkinek a kérdéseire szívesen válaszolok a rendezvényszervezéssel kapcsolatban a személyes e-mail címemen: csobota64@gmail.com.
Tervezel egy komoly judos rendezvényt tető alá hozni. Honvédos találkozó. Mit lehet tudni róla? Hol tart a szervezés?
Amikor kénytelen voltam a cselgáncsot befejezni, akkor is törekedtem arra, Hogy a régi edzőtársakkal tartsam a kapcsolatot.
Amióta léteznek különböző közösségi média felületek, azóta ez a kapcsolattartás könnyebbé vált. Rendezvényszervezőként a korábbi években
és évtizedekben törekedtem arra, hogy ezt a régi közösséget egy-egy alkalommal összetoborozzam. Eddig ezt kettő-három alkalommal már sikerült.
Hamarosan egy újabb cselgáncsos találkozót szervezek, amelyre az előzetes jelentkezések alapján több mint 50-en leszünk.
Mivel a Budapesti Honvédban sportoltam, ezért ezen a találkozón legfőképpen az egykori honvédosok fognak összegyűlni.
Nagyon köszönöm a beszélgetést és további sok sikert kívánok!