Gender Tamás és fia, Gender Tamás Jr. közös története a motorsport és a küzdősport világában íródik. Tamás Jr. gokartversenyzőként már fiatalon az autósport élmezőnyébe tart, miközben a judo is fontos szerepet játszott a felkészülésében. Édesapja, aki Magyarország egyik legsikeresebb formulaautós csapatát vezeti, mindenben támogatja őt, és a család együtt hoz áldozatokat a közös célért. Hogyan lett a judo a gokartozás kiegészítő sportja? Milyen kihívásokkal néznek szembe a nemzetközi versenyeken? Erről és sok másról mesél nekünk Gender Tamás.

Tomi! Egy sikeres csapat tulajdonosaként, fiadat beírattad judózni, mikor még kicsi volt. Miért pont a judo lett a gokart „kiegészítő” sportja?
Mindig is fontosnak tartottam, hogy egy férfi meg tudja védeni magát és a környezetét, de nemcsak ezért, hanem azért, hogy megtanuljon esni. Ezek mellett tudom, hogy a mentális és fizikális állapotára is nagyon jó hatással van a judo. Óvodában aikidózott, arra volt lehetőség, és ahogy elkezdte az iskolát, hétfőnként és szerdánként volt judo a Veresegyházi Küzdősport Egyesületben Ilyés Gyula 6 danos judo mester vezetésével. Ez óriási bizalmat adott, hogy Tamás fiam a legjobb kezekben van. Emellett a feleségem és én is eljártunk a reggeli edzés lehetőségekre, am igaz nem judo volt, hanem crossfit.
Mit tanult Gender Tamás Jr. a judotól? Milyen képességei, készségei fejlődtek általa?
Mindenképp nagyon fontos elmondanom, hogy megtanult esni, biztonságosan esni. Ez egy nyaralás alkalmával egyszer meg is mentette, amikor elcsúszott a kövön és így nem ütötte be a fejét az ajtófélfába. Önbizalom növelésnek is nagyon jó, a mély izmokat nagyon megerősíti, ami a gokarthoz is nagyon fontos. Kitartás, alázat; minden, ami egy sporthoz kell, szerintem a judo a legjobb választás volt.
Mi a véleményed neked a judoról? A családban volt más is, aki a harcművészetekkel foglalkozott?
Nagyon szeretem a küzdősportoknak szinte minden fajtáját, de szerintem a judo az egyik legjobb. Mondom ezt úgy, hogy jómagam bokszoltam, de tartom magama véleményemhez: a judo a legjobb. Nagy állóképességet igényel, nagy koncentrációt, óriási kitartást és balanszba rakja az embert mentálisan, fizikálisan, lelkileg, minden szempontból. Óriási értékrendet ad, egy igazi életmód, mindenkinek csak ajánlani tudom.
Tomika egy sokra hivatott igen tehetséges gokart versenyző. Hogy jött az ötlet? Hogy kezdődött? Kérlek, avass be Tomika pályafutásába.
Autósporttal foglalkozom nagyon régóta, Magyarország legsikeresebb formula autós csapatát vezetem. Tomika tulajdonképpen beleszületett ebbe az egész közegbe és nagyon jól érezte magát benne pici korától kezdve. Szinte születése óta járt a versenyekre, a szerelőkkel és a versenyzőkkel nőtt fel. Abban a pillanatban, ahogy járni tudott, már próbált segíteni a szerelőknek és minden egyes lehetőséget kihasznált arra, hogy beszállhasson a versenyautóba. Mondhatni a vérében van. 4 évesen kapta élete első gokartját, 7 évesen lett licences versenyző, 9 éves korától pedig kiköltözött Olaszországba. Itt jár iskolába is, mert itt van a világ legerősebb mezőnye. Itt tud edződni, itt kap megfelelő képzést ahhoz, hogy elérje álmait és céljait, ami a formula autózás legmagasabb kategóriáját, csúcsát jelenti.

Ma már külföldön vagytok, nagyon ügyesen menedzseled a pályafutását. Mi alapján választottatok országot, idegen csapatot?
A WSK nevű sorozat úgy nevezett OK kategóriája a világ legerősebb mezőnye, szinte minden Formula 1-es pilóta ezekben a kategóriákban szocializálódott, edződött, most is több volt Formula 1-es pilóta gyereke itt versenyzik. Ez a gokartozás Formula 1-e. Egy évben 22 verseny van, egy versenyhétvége 5 napból áll, ez 110 nap, emellett a fizikai és mentális tréning az általában 70 nap, ez így már 180 nap, a többi pedig utazás. Illetve 50-60 tesztnap is van, ami az előbb számolt 180 nap, éves elfoglaltság helyett így felugrik 230 napra!
Mi a rövid, illetve a hosszútávú célotok? Illetve az idei évben mit szeretnétek elérni?
A 2025-ös év Tamás gokart karrierjének az utolsó éve. Maradhatnánk még tovább, hiszen az OK kategóriában, amelybe amúgy 14 évesen lehet belépni, ő az egyik legfiatalabb versenyző. Élete első OK-s versenyén az 5. lett úgy, hogy hátulról jött fel, minden egyes versenyén sokat javított rajtpozíciójához képest. Élete második versenyén úgyszintén hátulról kellett felküzdenie magát, de bejutott az elődöntőbe. Ott volt egy balesete, így a mezőny végén csúszott be a döntőbe, ahová már csak a világ 36 legjobb gokartosa juthat be. 20-at sikerült kielőznie, úgyhogy ezek a sikerek magukért beszélnek. Az elmúlt hétvégén a csoportjában a 3. lett az időmérőn.


Hogy oldjátok meg az iskolát? Nyelvi nehézségek?
Tomika már jól beszél angolul, az olaszt is érti, úgyhogy neki semmilyen nyelvi nehézsége nincs. Az elején, amikor kijött, 9-10 évesen, természetesen akkor volt egy nehéz időszak, de nagyon motivált volt és soha nem hallottuk panaszkodni. Mindig erőteljesen beleállt a tanulásba, figyelt, szívta magába a tudást, és most ezt már tudja kamatoztatni. Igazából ő ebben a közegben már 100 százalékosan otthon van. A tanulást pedig úgy oldjuk meg, hogy Bresciában van egy iskola, elég közel az itteni bázisunkhoz, és amikor nincs gokart, akkor személyesen jelen van az órákon. Szerencsére az iskola nagyon rugalmas abban is, hogy ha valahol távolabb van verseny és éppen ott van szünet a pályán, akkor Tomika online is tud csatlakozni az órához, így mindig fel tud zárkózni az osztálytársaihoz.
Nagy áldozatot vállaltok, hiszen gyakorlatilag kiköltöztetek Olaszországba. Hogy néz ki ott egy napotok?
Azokon a napokon, amikor gokart van, akkor korán kelünk, megyünk a versenypályára. Reggeltől estig mennek az edzések, este vacsora és korán fekvés. Amikor nincs gokart edzés vagy verseny, akkor pedig készülünk az egyik versenyről a másikra. Akkor a ruhák karbantartásával, mosással, felszerelések átnézésével, javításával foglalkozunk. Igazából minden napunk erről szól, ha ezek rendben vannak vagy van egy nagyobb szünet, akkor pedig fizikális és mentális edzőtáborba megyünk. Nekem pedig munka, hiszen van egy trafikunk is, és azt most Judit és én vezetjük. Próbáljuk a távolból összefogni a kis csapatunkat és kihozni ebből a helyzetből a legtöbbet. Nem érezzük ezt tehernek, nem gondoljuk, hogy van más utunk. Azt érezzük, hogy ez az egyetlen út, amin mehetünk. Miután megszületett a döntés, hogy erre megyünk tovább, sohasem merült fel, hogy letérjünk erről az útról, úgyhogy elmegyünk egészen a falig. Megteszünk mindent azért, hogy végig vigyük azt, amibe belekezdtünk. A feleségemmel, párommal, Judittal óriási szerencsém vagy inkább szerencsénk van Tomikának is és nekem is, hiszen mindenben támogatja a versenyzést és a karrierépítést, úgyhogy nagyon egységesen működik a családunk. Ezt el kell, hogy mondjam, hiszen mindhárman odatesszük magunkat, és tényleg nem érezzük áldozatnak, hanem úgy érezzük, hogy ez a feladatunk. Ez egy nemes feladat, szerencsésnek érezzük magunkat, hogy ezt csinálhatjuk.

Sokat kell utaznod. Az itthoni vállalkozásaidat hogyan menedzseled?
Az itthoni vállalkozásaimat online, telefonon próbálom menedzselni. Szerencsére nagyon jók a kollégáim, nagyon jó velük együtt dolgozni, mindegyikük nagyon jó szakember a saját területén. Igazából az, hogy mi ezt tudjuk csinálni Tomikával, az csapatmunka, és a kollégáinknak is nagy tisztelet jár érte. Nélkülük nem tudnánk ezt csinálni. Igen, sokat kell utaznom, természetesen, amikor van egy pár nap szünet, akkor haza tudok jönni a személyes meetingeket intézni, ami nagyon fontos, elengedhetetlen.
Mit lehet tudni arról a gokartról, amivel Tomika megy? Pl. végsebesség?
Tomika a VictoryLane Karting nevű csapatnál versenyez OK (Original Kart) kategóriában, ez lényegében a felnőtt géposztály és a legmagasabb szint, ahol még nem használnak sebességváltót. A gokart vázát, a legendás Kart Republic gyártja. Ez egy könnyű és erős versenygép, a váz króm-molibdén acélcsövekből készül, amely biztosítja a megfelelő merevséget és rugalmasságot a kanyarokban. A gép hajtásáról egy 125 cm³-es, kétütemű, IAME típusú motor gondoskodik, amely körülbelül 35-38 lóerőt teljesít, és akár 16 000-es fordulatszámot is elér. A gokart közvetlen hajtású, vagyis nincs rajta kuplung vagy sebességváltó, így a motor ereje közvetlenül a hátsó kerekekre kerül egy láncon keresztül. A versenygép maximális sebessége 110-130 km/h, ami a pálya hosszától és a beállításoktól függ. A megfelelő tapadásról LeCont versenygumik gondoskodnak, amelyeket száraz és esős körülményekhez is speciálisan fejlesztettek. Az egész gokart minimális tömege pilótával együtt 145 kg, ami kiváló gyorsulást és kanyarodási képességet biztosít. Olyannyira, hogy nyakra már nagyon keményen kell edzeni ebben a kategóriában.


Tomi! Kívánom, hogy érjétek el a céljaitokat! Köszönöm a beszélgetést.
Nagyon szépen köszönöm Gyuszi bácsi a mentális és lelki támogatást, és azt, amit akkoriban tettél a családunkért, amikor Tomika hozzád járt judózni, mi pedig Judittal crossfitezni. Nagyon emlékezetes évek voltak és köszönjük a mostani támogatást is!
