Képzeld el, hogy egy teljesen átlagos reggelen beülsz az autódba, és elindulsz munkába. Aztán egyszer csak ott tornyosul előtted egy híd, ami úgy emelkedik az ég felé, mintha a felhőket akarná megérinteni. A szíved gyorsabban kezd verni, a kormányt kicsit erősebben fogod, és már azon gondolkodsz: „Ez most komoly?” Az! Illetve csak részben. Az biztos, hogy a leírt látvány fogadja azokat, akik először találkoznak a japán Eshima Ohashi híddal – ami nemcsak egy mérnöki bravúr, hanem egy fényképeken valósággal ijesztőnek tűnő, mégis teljesen hétköznapi átkelő két város között. Vagy mégsem annyira hétköznapi?

Az Eshima Ohashiról készült képek évekkel ezelőtt villámgyorsan körbejárták a világot. Sokan úgy osztották meg ezeket, mint „a világ legfélelmetesebb hídját”, amin csak a legbátrabb sofőrök mernek áthajtani. És bár a képek nem hazudnak, mégis kicsit…hogy is mondjam, túloznak.
A valóságban a híd emelkedése csupán 5–6 százalék, vagyis bármelyik modern autó könnyedén megküzd vele. Az internetes „drámát” a fotókban használt teleobjektívek okozzák, amelyek összenyomják a távolságot, és így a híd olyan, mintha egyenesen az égbe vezetne.
Az „Eshima Ohashi” név jelentése is beszédes:
Eshima – egy városrész neve,
Ōhashi (大橋) – szó szerint „nagy híd”.
És nagy is. Látványra, jelentőségre, mérnöki megoldásra egyaránt.
Miért néz ki mégis így?
A magyarázat egészen prózai: nagy hajók közlekednek alatta. Az Eshima Ohashi a Nakaumi-tó felett ível át, amely fontos vízi útvonal a japán belkereskedelemben. A híd tehát elég magas ahhoz, hogy a teherszállítók kényelmesen áthaladhassanak alatta, és a közúti forgalmat se kelljen időről időre leállítani, mint egy nyitható hídnál.
A két partot – Matsue és Sakaiminato városait – korábban csak komppal lehetett összekötni, ami gyakran okozott késéseket. A híd tehát nemcsak látványos, de szükséges és praktikus is volt.
A szerkezet egy feszített betonból (PC) készült, öt fesztávú, folyamatos, csuklós, merev vázas, doboztartós híd.

Bár eredetileg nem turisztikai látványosságnak épült, a világhírre szert tett híd ma már kihagyhatatlan fotópont lett. Sokan csak azért utaznak el a térségbe, hogy saját szemükkel lássák az „égbe vezető” utat – aztán meglepődve tapasztalják, hogy élőben minden sokkal barátságosabb. Ráadásul az egyik japán autógyártó reklámfilmje is nagyban hozzájárult a híd népszerűségéhez, amikor megmutatták, hogy egy kisautó is gond nélkül „megmássza” a meredeknek tűnő szakaszt.
Egy kis történelem
Korábban egy közúti híd vezetett át a közvetlenül délre fekvő Nakaura vízikapu fölött, amely Szakaiminatót kötötte össze Eshimával. Eshimát addig csak hajóval lehetett megközelíteni, és a hidat naponta mintegy 14 000 jármű használta. A vízikapunál azonban egy felvonóhidat alakítottak ki, így a közúti forgalmat minden egyes hajóátkeléskor körülbelül 7-8 percre meg kellett állítani. Ez nemcsak jelentős torlódásokat okozott, de a 14 tonnánál nehezebb járművek át sem tudtak haladni rajta. A közlekedési problémák megoldása érdekében építették meg az Eshima Ohashi hidat. Ennek kapcsán a Nakaura vízikapu elbontása 2005 októberében kezdődött, és 2009 márciusára szinte teljesen be is fejeződött.
Építészeti érdekességek
- 2004-ben adták át, és Japán egyik legnagyobb merev szerkezetű hídja.
- Teljes hossza: 1,7 km, a legmagasabb pontja pedig 44 méterrel emelkedik a tó fölé.
- Külön sáv van kialakítva a kerékpárosoknak és gyalogosoknak is – így nem csak autóval lehet rajta átkelni.
- A híd földrengésbiztos szerkezet, ami Japánban alapelvárás.
- Szintkülönbség: Shimane oldal 6,1%, Tottori oldal 5,1%
- Sávszám: 2 sáv
- Sebességkorlátozás: 40 km/h

És te? Fel mernél hajtani rá?
Ha egyszer Japán nyugati részén jársz, és van egy kis időd kalandozni, mindenképp érdemes meglátogatni az Eshima Ohashi hídat. Lehet, hogy nem olyan szédítő, mint a képeken, de az biztos, hogy egy különleges élmény lesz – akár autóval, biciklivel vagy gyalog vág neki az ember.
És ki tudja, talán te is lősz egy olyan fotót, amivel újra felrobban az internet…
Tetszett az írás?
Egy kattintás Neked, hatalmas segítség nekünk!
Oszd meg, hogy másokhoz is eljusson, és támogasd a katanamagazin.hu-t!