Carl Scott emlékére
Két nappal ezelőtt, 2025. május 30-án hunyt el Carl Scott, az amerikai harcművész és színész, aki a 70-es évek végén vált legendává Hongkong harcművészeti filmjeiben. Bár filmes karrierje rövid volt, neve örökre összefonódott a Bruce Lee-t követő korszak és a fekete harcművészek úttörő megjelenésével a keleti mozik világában.

Carl Scott 1961. november 28-án látta meg a napvilágot az Egyesült Államokban. Gyermekkoráról és családi hátteréről kevés publikus információ maradt fenn, de annyi biztos, hogy már fiatalon vonzódni kezdett a keleti harcművészetek filozófiája és technikája iránt. A harcművészeti ösvényre fiatal felnőttként lépett rá, amikor csatlakozott a Black Karate Federation (BKF) közösségéhez. Mesterei között olyan neves személyek szerepeltek, mint Sijo Steve Muhammad és Grandmaster Robert Temple. A BKF kötelékében Kenpo Karatét tanult, de emellett különböző kínai kungfu stílusokat is elsajátított. Pályafutása során több mint hússz évig fejlesztette technikáját, s a test, a lélek és a szellem egységét kereste.

Carl Scott filmes pályája a hongkongi akciófilmgyártás hőskorában indult. Bruce Li oldalán tűnt fel először a „Bruce Lee: The Man, The Myth” (1976) című filmben. Ezt követte a „Soul Brothers of Kung Fu” (1977), amelyben a faji előítéletek és a harcművészet ereje egyesült egy akciódús történetben. 1979-ben a „Sun Dragon”, majd 1981-ben a „Kung Fu Executioner” zárta le rövid, de ikonikus filmes jelenlétét. Carl Scott ezekben a filmekben nemcsak a küzdelem koreográfiájával, hanem kisugárzásával és karakterével is kitűnt. A nyolcvanas évek elején, karrierje csúcspontján, hirtelen visszavonult a filmes világtól.

A reflektorfényből kilépve nem hagyott fel a harcművészettel. Kidolgozta saját rendszerét, a „Warrior Method” nevű irányzatot, amely a technikai tudás mellett hangsúlyosan kezelte a mentális és spirituális fejlődést is. Előadásokat tartott, edzőtáborokat vezetett, és közösségeket inspirált világszerte.
Carl Scott neve ma is fogalom a harcművészeti filmek rajongóinak körében. Ő volt az első afroamerikai harcművész, aki valódi főszerepet kapott hongkongi filmben, s ezzel útat nyitott mások előtt is. Karaktere mindig több volt, mint puszta izomerő vagy akrobatikus mozgás: egyfajta lelki tartás, büszkeség és kitartás sugárzott belőle. Halála szomorú veszteség a harcművészeti közösség számára.
Sajnos szinkronizált vagy feliratos filmet nem találtam Carl Scott szereplésével, de egy jó beharangozót igen, melyben kis ízelítőt kaphatunk harcművészeti tudásából.