A bambusz ritmusa

A Tinikling a Fülöp-szigetek egyik legismertebb és leglátványosabb hagyományos tánca. Nevét a „tikling” madárról kapta, amelynek kecses és fürge mozgását próbálja utánozni a táncos. Ez a tánc nem csupán a fülöp-szigeteki kultúra szimbóluma, hanem egy élő, lüktető kapcsolat a természet, a zene és a test mozgása között.

A táncban legalább két ember veri, kopogtatja és csúsztatja a bambuszrudakat a földön és egymásnak, egy vagy több táncossal összehangoltan, akik átlépnek a rudakon és azok között a tánc során. A táncban használt mozgásmozdulatok az ugrálás, a szökdécselés és a fordulás. A mozgás gyors, pontos és kecses – igazi ügyességi próba, hiszen ha figylmetlen valaki, vagy eltéveszti a ritmust, könnyen a két ősszecsapódó bambusz közt maradhat a lába. Még belegondolni is fájdalmas.

A Tinikling eredete egyes vélemények szerint még a spanyol gyarmati idők előttre vezethető vissza. Egy népszerűbb legenda szerint, de történelmi bizonyítékok nélkül, a tinikling tánc a filippínó mezőgazdasági munkásoktól származik a spanyol gyarmatosítás idejéből. Ez egyfajta büntetés volt azoknak a munkásoknak, akik túl lassan dolgoztak a spanyolok nagy haciendáiban. Pontosabban, két gerinces végű bambuszrudat használtak a mezőgazdasági munkások lábának megütésére. A legenda szerint egy idő után a munkások megtanították magukat kitérni a bambuszrudak ütései elől. Ami egykor a büntetés elkerülésének módja volt, az most művészetté és tánccá vált.Egyes történészek szerint a tánc az ültetvényeken dolgozó parasztok szenvedéseire emlékeztet, mások szerint inkább ünnepi, madármozgást utánzó jellege dominál. Akárhogy is, a tánc mára a Fülöp-szigetek nemzeti örökségévé vált.
Hasonló táncok amúgy léteznek Dél- és Délkelet-Ázsia más régióiban is , amelyek soha nem voltak spanyol uralom alatt, így elmondható, hogy a tinikling valószínűleg egy prehispán eredetű tánc, amelyhez olyan jellegzetes elemek, mint a rondalla , a spanyol uralom alatt végbement akkulturációs folyamat eredményeként kerültek.

A bambuszrudak csapkodó, tapsolásra emlékeztető hangja tulajdonképpen csak kíséri a gitár, bandurria, okulele által játszott zenét, egyfajta ütőshangszerként funkcionálnak tehát.

És, hogyan néz ki valójában ez a tánc? Leírás helyett inkább nézzük meg!

Hirdetés

Hirdetés

Legújabb híreink

Megtekintés: 35 Szablya és használata III. Korunk egy örvendetes jellemzője, hogy sokan kezdik felfedezni a múlt értékeit és erejükhöz mérten […]

Megtekintés: 44 Amikor a szamurájok és daimjók évente kétszer elindultak Edóba, nemcsak a hatalmi egyensúlyt őrizték meg, hanem akaratlanul is […]

Megtekintés: 14 A Kyuk Too Ki egy koreai kickbox stílus, amely az ütéseket, rúgásokat és egyéb küzdelmi technikákat kombinálja a […]

Megtekintés: 16 A Yongmudo , Yongmoodo vagy Yong Moo Do egy modern hibrid koreai harcművészet , amely a taekwondo , […]

Események

Menütérkép

Riportok

Partnerek

Hirdetés

Látogatók száma: 105748
Scroll to Top