A színfalak mögötti legenda

„Az arc, akit ismersz – a név, amit meg kell jegyezned.”

Néhány nappal ezelőtt, június 22-én, 90 éves korában elhunyt Aki Aleong. A név talán nem mindenkinek cseng ismerősen, de az arc, a karakterek és az örökség, amit hátrahagyott – mindörökre részei maradnak a filmművészet, a zene és az ázsiai-amerikai kulturális mozgalom történetének. De kiről is van szó?

Assing „Aki” Aleong 1934. december 19-én született a karibi Trinidad és Tobago fővárosában, Port of Spain-ben. Apja kínai származású volt, édesanyja pedig afrikai és portugál gyökerekkel rendelkezett – ez a kulturális sokszínűség végigkísérte és gazdagította életét. Már fiatalon az Egyesült Államokba költözött, ahol hamar rájött: nem elég csak tehetségesnek lenni – kétszer annyit kell küzdeni, ha valaki nem illeszkedik a hollywoodi sablonokba. Miután szülei elváltak, édesanyjával 1949-ben Brooklynba, New Yorkba költöztek. A Brooklyn College-ra járt , és részmunkaidőben egy barkácsboltban dolgozott, amikor jelentkezett a Broadway-darab, az Augusztusi Hold teaháza című darabjának szereplőválogatására . A „Kecskefiú” szerepére osztották be, ezzel elindítva színészi karrierjét.

A színészi karrierjét az 1950-es években kezdte, és több mint 70 éven át tartott. Olyan produkciókban láthattuk, mint a No Down Payment (1957), Braddock – Missing in Action III, vagy a Farewell to the King.
De az igazi áttörést a televízió hozta meg: legismertebb szerepét a Babylon 5 sci-fi sorozatban játszotta, ahol Hidoshi szenátorként tűnt fel. Emellett feltűnt a V – A sorozat részeiben is, sőt olyan klasszikusokban, mint az A‑Team, a Walker, a texasi kopó, vagy épp The Cable Guy.
Leong nem hősöket játszott – de alakításai mindig emlékezetesek maradtak. Ő testesítette meg az „ismerős arcot”, aki a háttérben megbízhatóan viszi a történetet, méltósággal és mély karakterrel.

Aki Aleong jelentős harcművészeti múltja és kapcsolata a küzdőmozi műfajával egyáltalán nem elhanyagolható – évtizedeken át dolgozott olyan produkciókban, amelyekben valódi harcművészekkel, mesterekkel és koreográfusokkal együtt szerepelt. Neve számos filmművészeti alkotásban szerepel, melyekben együtt dolgozott a harcművészetek legnagyobbjaival, mint pl: Bolo Yeung (Blizniy Boy), Sammo Hung (Martial Law, 1998), Cynthia Rothrock (Sci-Fighter, 2004).
Bár Aleong nem volt klasszikus harcművész, az általa alakított karakterek – gyakran gonosztevők – hitelesen mozogtak a küzdős jelenetekben. Ilyen például: A gonosz vietnámi tábornok Quoc szerepe a Braddock – Missing in Action III-ban (1988), vagy akár Yoshi Sakai karaktere a Walker, Texas Ranger egyik epizódjában, yakuza vezetőként.
Ezek mellett Aleong trénerként tűnt fel több harcművészeti vonatkozású filmben is, így a The Quest (1996) című filmben ő segítette Jean-Claude Van Damme főszereplő karakterét.
Munkásságát 2017-ben beválasztották a USA Martial Arts Hall of Fame tagjai közé – az elismerést együtt kapta Mel Novakkal, ami méltó elismerés a harcművészeti akciók terén végzett munkájáért

Kevesen tudják, hogy Aki Aleong zenei producerként és énekesként is aktív volt. Az 1950-es évek végén részt vett a „Shombalor” című doo-wop dal készítésében. 1961-ben megjelent saját száma, a „Trade Winds, Trade Winds”, amely felkerült az amerikai slágerlistákra, és Los Angelesben a Top 10-be is bekerült. Saját együttese, az Aki Aleong and the Nobles 1963 és 1967 között turnézott és lemezeket készített. De nemcsak előadóként, hanem aktivistaként is emlékezetes: egész életében küzdött a sztereotípiák ellen, és az ázsiai származású művészek jogaiért emelte fel a szavát. Vezető szerepet töltött be a Media Action Network for Asian Americans (MANAA) és más hasonló szervezetek munkájában. Hitt abban, hogy a média képes formálni a társadalmat – és ezért sosem félt hallatni a hangját, ha igazságtalanságot tapasztalt. Ezek mellett vállalkozóként is bizonyított. A 60-as években megalapította a Gingham Dog nevű gyorséttermet Hollywoodban, ami nemcsak egy gasztronómiai hely volt, hanem kulturális találkozópont is – egyfajta közösségi tér a művészek számára.

Aki Aleong 2025. június 22-én, Los Angelesben hunyt el, demenciával kapcsolatos szövődmények következtében. Három generáción átívelő karrierje nemcsak a képernyőn, hanem a színfalak mögött is hatással volt egy egész iparágra. Örökségét nem csupán filmjeiben és zenéiben őrizzük tovább, hanem abban a példamutató emberi tartásban is, amelyet képviselt.

Hirdetés

Hirdetés

Legújabb híreink

Megtekintés: 35 Szablya és használata III. Korunk egy örvendetes jellemzője, hogy sokan kezdik felfedezni a múlt értékeit és erejükhöz mérten […]

Megtekintés: 44 Amikor a szamurájok és daimjók évente kétszer elindultak Edóba, nemcsak a hatalmi egyensúlyt őrizték meg, hanem akaratlanul is […]

Megtekintés: 14 A Kyuk Too Ki egy koreai kickbox stílus, amely az ütéseket, rúgásokat és egyéb küzdelmi technikákat kombinálja a […]

Megtekintés: 16 A Yongmudo , Yongmoodo vagy Yong Moo Do egy modern hibrid koreai harcművészet , amely a taekwondo , […]

Események

Menütérkép

Riportok

Partnerek

Hirdetés

Látogatók száma: 105694
Scroll to Top