A japán kardkészítés történetében kevés név övez akkora tiszteletet, mint Hōki no Kami Yasutsuna (安綱). Bár személyes életéről szinte semmi sem maradt fenn, a kovács neve örökre bevésődött a japán kultúrába az általa készített legendás pengék révén.
Yasutsuna a Heian-korban (10–12. század körül) élt és dolgozott, Hōki tartományban, a mai Tottori prefektúra területén. Nevét a „Hōki no Kami” cím előzi meg, amely a tartományhoz köti, s jelezte, hogy a kovács különös megbecsülésben részesült. A korszakban a kard nem pusztán fegyver volt: a szamurájréteg felemelkedésével a tachi és más hosszúpengék a hatalom, a hűség és a művészi kifejezés eszközeivé váltak.
A mester leghíresebb munkája a Dōjigiri , amelyet a japán kardok között a legnagyobbak között tartanak számon. A kard teljes neve Dōjigiri-Yasutsuna, és a múzeumi források egyértelműen Yasutsunához kötik. A penge máig fennmaradt, és a japán kulturális örökség egyik kiemelt kincse.

A Dōjigiri a Tenka-Goken, vagyis „A világ öt legnagyobb kardja” közé tartozik. E státusza nemcsak technikai kiválóságának köszönhető, hanem annak a legendának is, amely köré szövődött: a hagyomány szerint ezzel a karddal vágták le a rettegett démonvezér, Shuten Dōji fejét. Bár a történet mítosz, a legenda létezése tovább növelte a kard hírnevét.
A Yasutsunának tulajdonított pengék a Heian-korra jellemző hosszú, finoman ívelt tachi-formát képviselik. A penge élén látható mintázat, a hamon, kifinomult, tiszta és elegáns vonalvezetésű. A mester kovácsolási tudása a korai japán kardművészet egyik csúcspontját jelentette, és példát mutatott a későbbi generációknak.
Hōki no Kami Yasutsuna alakja ma már nagyrészt a kardjai révén él. Életének részletei elvesztek az időben, de az általa kovácsolt Dōjigiri és a hozzá kapcsolódó hagyomány örökre megőrizte a nevét.
A japán kardtörténet szempontjából Yasutsuna munkássága mérföldkő: bizonyítja, hogy már a korai századokban születtek olyan pengék, amelyek nemcsak harci eszközök, hanem művészi és kulturális ikonok is lettek.
Hōki no Kami Yasutsuna így ma is a japán kardkészítés egyik legnagyobb mestereként él tovább — neve és munkája a szamurájvilág örökségének elválaszthatatlan része.
