„A harcművészet nemcsak technika, hanem elmélet is” (folytatás)

– Köszönöm a kérdést, valóban néhány évvel ezelőtt levizsgáztam a 3. dan fokozatra, és jelenleg az Attila úton található Budo Akadémiához tartozom, melyet shihan Kovács Károly, 6. danos mester vezet. Karcsival nagyon régóta ismerjük egymást. Mivel 15 év korkülönbség van köztünk, teljesen másként látjuk az oktatási lehetőségeket. Szerintem ez nagyon jó a tanítványok számára, mert az „új” iskola mellett az úgynevezett „old school” módszereket is megismerhetik.

Kovács Karcsival egy edzőtáborban

– Abszolút. Mindig szerettem tanulni, és fontos számomra, hogy továbbadjam mindazt, amit én kaptam a mestereimtől. Például a technika tanítása mellett nagy hangsúlyt fektetek az elméleti képzésre is. Volt olyan jitsu vizsga, amelyre meghívást kaptam vizsgáztató mesterként. Első dan fokozatra vizsgáztak néhányan, és már a technikák bemutatásánál feltűnt, mennyire gyorsan „ledarálták” azokat. Így nem lehetett részleteiben látni a pontos kivitelezést. Hiányoltam a földharc technikákat is a vizsgából, de a legnagyobb meglepetést számomra az elméleti tudás hiánya okozta. Egymás után kapták a kérdéseket: „Mi a zen? Mi a harcművészet?” – és legnagyobb döbbenetemre fogalmuk sem volt a válaszokról. Pedig szerintem egy leendő mesternek ezeket illene tudnia, hiszen neki is tanítania kell majd. Hogyan adja át az elméletet, ha nincs meg az alap? Szomorúan tapasztalom, hogy azok a régi tanítások, az a tudás, amit mi még megkaptunk és tovább is igyekeztünk adni a következő generációnak, lassan elveszni látszanak.

– Nagy örömmel gondolok vissza azokra az edzésekre, és ma is örömmel teszek eleget a meghívásnak, ha valahol igény van erre. Szerintem a versenyzőknek is ismerniük kellene a sportáguk történetét és hátterét. Kano professzor nevén túl tudniuk kellene a sportág kialakulásának körülményeit, egy-egy technika történetét is. Nagyon tisztelem a versenyzőket, hatalmas munka van mögöttük, és sok közöttük a valóban komoly tehetség. De – és ezért talán nem fognak szeretni – sokszor azt látom, hogy az alapokkal nincsenek tisztában. Értem, hogy az a fontos, hogy jól tudjon dobni vagy földharcolni, ezzel nincs is gond. De sokszor fogalmuk sincs, hogyan kell helyesen meghajolni egy mester vagy egy edzőtárs előtt. Pedig ez alapetikett a harcművészeteknél. Más a meghajlás egy veled egyenrangúval szemben, és más egy nálad jóval magasabb rangú előtt. Nem mindegy az sem, merre nézel meghajlás közben. Minél magasabb rangú áll veled szemben, annál mélyebb a meghajlás. Vajon hány judoka vagy jitsuka tudja ezeket?

Mögöttem a 2016-ban elhunyt Raymond J. Jugeau mesterrel

– Nem keresem, de észreveszem. Aki ismer, tudja, hogy mindig nagyon háklis voltam legalább az alapvető dojo etikett betartására. Megköveteltem például, hogy a gi mindig rendben legyen, ne úgy nézzen ki, mintha épp a tehén szájából húzták volna ki. Minden edzés végén összehajtattam a judo gi-t, és kértem, hogy otthon mossák ki, ha kell, vagy legalább teregessek ki. Megdöbbentett, amikor olyan edzéseken jártam, ahol a tanítványok minden tiszteletadás nélkül léptek a tatamira, mintha csak otthon lennének. Nem tehetek róla, én ezt tanultam, így éltem az életem, és igyekszem ezt átadni, mert szerintem ez ugyanúgy hozzátartozik a harcművészetekhez és az azokból kialakult versenysportokhoz, mint maga a technika.

– Erre van egy nagyon jó példám. Történt egyszer, hogy egy 6–7 éves kisfiú jött le edzésre az anyukájával. A gyerek egyből berongyolt a terembe: „Szia!” – köszönt rám. Megkérdeztem tőle: te ki vagy? Bemondta a nevét, mire én megkértem, menjen ki, majd kopogjon, és amikor belép, köszönjön rendesen, mutatkozzon be, ahogy illik. Mondja el, kit keres, kihez érkezett és miért. Az anyukája először csak nézett, nem értette, miért kérem ezt. Aztán, amikor leesett neki, megköszönte a kis leckét, és igyekezett ezek alapján tovább nevelni a fiát. A gyerek sokáig járt hozzám edzésre.
A dojo-ban nagyon érezhető, ki mit hoz otthonról, mennyire foglalkoznak vele, milyen nevelést kap. Nem is hinnéd, milyen sok gyereknek kell segíteni megtalálni a helyes utat. De minden huncut, betyár gyerekkel meg lehet találni a megfelelő hangot, amit elfogad.

Egy bemutatón, a tanítványokkal

– Most lehet, páran megorrolnak rám, de én a felnőttekkel szerettem jobban dolgozni, mert őket nem kellett annyira fegyelmezni. A gyerekek könnyen elveszítik a figyelmüket, nem tudnak tartósan a feladatra koncentrálni. Ilyenkor nincs más megoldás, kicsit fel kell oldani őket, hogy aztán újra rá tudjanak hangolódni a munkára. Persze ez inkább a kisebbekre, a 6–7 évesekre volt jellemző.

– Igen. Mivel a technika mellett párhuzamosan az elméletet is oktattam, minden edzés után leírtam egy füzetbe, mi történt aznap: milyen bemelegítést csináltunk, milyen technikákat vettünk, ki hogyan teljesített, és mi volt az elméleti rész témája. Így bármikor vissza tudtam nézni az edzések tartalmát. Ezen felül külön füzetbe jegyeztem le a japán szavakat, jelentésüket, illetve olyan ismereteket, amelyeket hasznosnak tartottam a tanítványok számára. Ezeket a füzeteket rendszeresen használtam is.

Gollo Michael mesterrel is többször gyakoroltam

– Nevetni fogsz, de kaptak. Lediktáltam néhány alapvető japán szót, és a következő edzésen kikérdeztem a gyerekektől. De a felnőttektől is! Valóban fontosnak tartottam – és tartom ma is – az elmélet átadását. Véleményem szerint ma már az edzők erre nem fektetnek akkora hangsúlyt, mint régen. Lehet, hogy ez a mai rohanó világ miatt van, de nem lehet mindent erre fogni. Ha csak a gyakorlati ismeretek vannak meg, az alap sosem lesz igazán komplex. De ez van, és ha nehezen is, el kell fogadni.

– Úgy vélem, a holland „Geesink” -féle vizsgarendszer a legmegfelelőbb, mert nagyon tudatosan, lépésről lépésre van felépítve. Például a citromsárga öv esetében – a judóról beszélünk – az első három technika az osoto-gari, a de-ashi-barai és a hiza-guruma. Miért pont ez a három? Mert bennük van az előre-, az oldalra- és a hátraesés is. 1992-ben azonban jött egy új vizsgarendszer, amelyből kivették a hiza-gurumát, mondván, túl veszélyes ezen a szinten. A kérdés jogos: ha valóban veszélyes, azt a Grading nem látta volna? Dehogynem! És ennek ellenére betették, a rendszerük pedig hosszú időn át jól működött, biztosabb tudást követelt meg, ezáltal a megszerzett fokozatnak is nagyobb értéke volt. Ahogy látom, előbb-utóbb vissza fogják állítani az eredeti, jól bevált rendszert, hiszen mostanában több régi szabályt és elemet is visszahoztak már, amelyeket korábban elvetettek

Egy nemzetközi szemináriumon, Giacomo Spartaco Bertoletti mesterrel (álló sor, balről a második)

– Valójában mindent. Elmondhatom, hogy ez volt az életem, és ma is az. Az utam. Egész életemben ezt az utat követtem. Persze voltak kisebb kitérők, de mindig visszataláltam. Hatalmas élvezettel csináltam és csinálom ma is, ha lemegyek egy edzésre. Szerintem csak így lehet jól csinálni.

– Talán komolyabban állnék hozzá, amikor fiatal voltam. Kicsit későn ébredtem rá, hogyan lehet és hogyan érdemes igazán jól csinálni. Szerintem ez visszavezethető a gyerekkoromra. Amikor a szigorúságból felszabadultság lett, kicsit elengedtem magam. Ha akkor valaki mellém áll, és megfelelő irányt mutat, sok minden másként alakulhatott volna. De ezt leszámítva, semmin nem változtatnék.

– Ez jó! A madarak csiripelik… Galambászkodom. Nagyon szeretek galambokkal foglalkozni. Jelenleg is van jó néhány. Érdekes világ az övék: amikor bemegyek hozzájuk, körbevesznek, rám repülnek, én pedig leülök, beszélgetek velük. Jól érzem magam köztük, megnyugtatnak.

– Talán csak annyit, hogy szívvel-lélekkel gyakoroljanak. Ha így tesznek, a sport és a harcművészet egy életen át velük marad, és rengeteget fognak visszakapni tőle.

Ezen a képen sok, ma már magasrangú mester is szerepel. Sajnos már nem mindegyiküknek jut eszembe a nevem, de Vikartóczky guszti, Gollo Michael, Lázár Laci és Poszpischil Tomi biztosan ott vannak a sorban.

Néhány fotó a múltból:

Az interjú első része ITT olvasható.

Hirdetés

Hirdetés

Legújabb híreink

Megtekintés: 12 A jókedv, a bőség és a könnyedség mestere Szerintem a legtöbben láttuk már: a pocakos, jókedvű, mosolygó kis […]

Megtekintés: 65 Japánban több százezer fiatal él teljes elszigeteltségben, évek óta nem hagyja el a szobáját, és semmilyen kapcsolatot nem […]

Megtekintés: 67 November 7. és 9. között rendezték meg a kirgizisztáni Bishkekben a sambó világbajnokságot, amelyen több, mint 70 nemzet […]

Megtekintés: 33 „Bár a japán kultúra egyik legismertebb ikonja, a legyező eredete Kínába nyúlik vissza: már a Han-dinasztia idején (i. […]

Események

Menütérkép

Riportok

Partnerek

Hirdetés

Látogatók száma: 237795
Scroll to Top